Skip to main content
Τρεις μετρητές σακχάρου αίματος OneTouch

Υγιεινή διατροφή

Κατανοώντας πώς οι τροφές επηρεάζουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα σας1

Οι τροφές έχουν άμεση επίδραση στο σάκχαρο του αίματος. Ορισμένες τροφές αυξάνουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα περισσότερο από άλλες. Ένα σημαντικό μέρος της διαχείρισης του διαβήτη συνίσταται στο να γνωρίζετε τι και πόσο να φάτε, καθώς και να ακολουθείτε ένα διατροφικό πρόγραμμα που να ταιριάζει στον τρόπο ζωής σας, ενώ ταυτόχρονα να σας βοηθά να ελέγχετε το σάκχαρο στο αίμα. Τα 3 βασικά θρεπτικά συστατικά που υπάρχουν στις τροφές είναι οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες και τα λιπαρά.

Υδατάνθρακες

Υδατάνθρακες είναι τα άμυλα, τα σάκχαρα και οι ίνες σε τροφές όπως τα σιτηρά, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα γλυκά. Ανεβάζουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα πιο γρήγορα και περισσότερο από τα άλλα θρεπτικά συστατικά των τροφών: τις πρωτεΐνες και τα λιπαρά. Το να γνωρίζετε ποιες τροφές περιέχουν υδατάνθρακες και τι ποσότητα υδατανθράκων περιέχεται σε ένα γεύμα χρησιμεύει στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα. Η επιλογή υδατανθράκων από υγιεινές πηγές, όπως τα λαχανικά, τα φρούτα και τα προϊόντα ολικής άλεσης (πλούσια σε ίνες) είναι προτιμότερη από τους υδατάνθρακες από πηγές με πρόσθετα σάκχαρα, λιπαρά και αλάτι.

Πρωτεΐνες

Οι πρωτεΐνες είναι αναπόσπαστο τμήμα της ισορροπημένης διατροφής και μπορούν να καθυστερήσουν το αίσθημα της πείνας. Δεν αυξάνουν άμεσα τα επίπεδα του σακχάρου, όπως οι υδατάνθρακες. Ωστόσο, για την πρόληψη της πρόσληψης βάρους, χρησιμοποιείτε έλεγχο μερίδων και με τις πρωτεΐνες. Στα άτομα με διαβήτη τύπου 2, η πρωτεΐνη επιταχύνει τη δράση της ινσουλίνης. Αυτό σημαίνει ότι η αντιμετώπιση του χαμηλού σακχάρου με τη λήψη πρωτεϊνούχων ποτών ή μειγμάτων δεν είναι καλή ιδέα. Η χρήση 15 γραμμαρίων υδατανθράκων ταχείας δράσης που περιέχουν γλυκόζη, όπως οι χυμοί, άλλα ζαχαρούχα ποτά, η γέλη ή οι ταμπλέτες γλυκόζης είναι ο προτιμώμενος τρόπος αντιμετώπισης των χαμηλών επιπέδων του σακχάρου στο αίμα.

Λιπαρά

Τα λιπαρά αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της ισορροπημένης διατροφής, ιδιαίτερα τα υγιεινά λιπαρά από λιπαρά ψάρια, ξηρούς καρπούς και σπόρους. Δεν ανεβάζουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, αλλά έχουν πολλές θερμίδες και μπορεί να προκαλέσουν αύξηση του σωματικού βάρους.

Προσπαθήστε να συμπεριλαμβάνετε στη διατροφή σας και τα 3 θρεπτικά συστατικά για να είναι ισορροπημένα τα γεύματά σας.

Κάνοντας υγιεινές διατροφικές επιλογές

Ο διαιτολόγος ή ο εκπαιδευτής σας σχετικά με τον διαβήτη μπορεί να σας βοηθήσει να σχεδιάσετε το διατροφικό πρόγραμμα που είναι κατάλληλο για την περίπτωσή σας και ταιριάζει στον τρόπο ζωής σας.

Ακολουθούν ορισμένες οδηγίες για υγιεινή διατροφή:

Υγιεινή διατροφή για τον διαβήτη σημαίνει υγιεινή διατροφή για όλη την οικογένεια.

  • Απολαμβάνετε τακτικά γεύματα με κατάλληλα μεγέθη μερίδων. Ο επαγγελματίας υγείας που σας παρακολουθεί μπορεί να σας βοηθήσει να μάθετε να κάνετε υγιεινές διατροφικές επιλογές και να καταναλώνετε κατάλληλα μεγέθη μερίδων.
  • Καταναλώνετε σε κάθε γεύμα ποικιλία τροφών πλούσιων σε θρεπτικά συστατικά, συμπεριλαμβανομένων υγιεινών λιπαρών, άπαχου κρέατος ή πρωτεϊνών, προϊόντων ολικής άλεσης και χαμηλών σε λιπαρά γαλακτοκομικών σε κατάλληλα μεγέθη μερίδων.
  • Επιλέγετε τροφές πλούσιες σε ίνες, όπως φρούτα, λαχανικά και προϊόντα ολικής άλεσης (δημητριακά με βρώμη, ζυμαρικά από σιτάρι ολικής άλεσης, καστανό ρύζι) όσο το δυνατόν συχνότερα.
  • Δοκιμάστε εναλλακτικές επιλογές αντί του κρέατος, για παράδειγμα φακές, φασόλια ή τόφου.
  • Επιλέγετε υγρά χωρίς θερμίδες, όπως είναι το τσάι και ο καφές χωρίς γλυκαντικές ουσίες, ή το νερό.
  • Επιλέγετε υποκατάστατα ζάχαρης.
  • Επιλέγετε τροφές με λιγότερο αλάτι.

Αποτυπώνοντας το μέγεθος μερίδας σε εικόνα: είναι στο χέρι σας

Η επιλογή της τροφής και της ποσότητας τροφής που θα καταναλώσετε σχετίζεται με το επίπεδο του σακχάρου στο αίμα σας. Εάν καταναλώσετε περισσότερη τροφή από όση χρειάζεστε, το σάκχαρο στο αίμα σας θα αυξηθεί. Για τη διευκόλυνση του ελέγχου του διαβήτη σας, η καλή αίσθηση του ελέγχου των μερίδων είναι μια σημαντική ικανότητα. Ευτυχώς, διαθέτετε ήδη κάποια εργαλεία – τα χέρια σας.

Η Καναδική Διαβητολογική Εταιρεία (Canadian Diabetes Association)3 προτείνει τη χρήση αυτών των μεγεθών μερίδων ως οδηγό:

portion_gr.jpg

επιλογές τροφίμων
Share Image: 
0
Asset Name: 
portion_gr.jpg
Production Year: 
2017
J&J Copy Leader: 
Agency Producer Contact Name: 
Usages rights coverage (countries/region): 
Usage rights terms/length: 
Format: 
image/jpeg
Size: 
61275
Photographer/Illustrators: 

Αγορά υγιεινών τροφών

Προτού ψωνίσετε:

  • Προγραμματίστε τα γεύματά σας για ένα χρονικό διάστημα (π.χ. αρκετές ημέρες έως εβδομάδα) και συμπεριλάβετε διάφορες τροφές από τις διατροφικές ομάδες.
  • Δημιουργήστε μια λίστα για τα ψώνια από το πρόγραμμα των γευμάτων σας.

Στο κατάστημα:

  • Πάρτε μαζί σας τη λίστα σας και ακολουθήστε την.
  • Μην ψωνίζετε ποτέ ενώ αισθάνεστε πεινασμένος, γιατί αυτό οδηγεί σε παρορμητικές επιλογές λιγότερο υγιεινών τροφών.
  • Ψωνίζετε από τους εξωτερικούς πάγκους του καταστήματος, όπως π.χ. από τους πάγκους φρέσκων τροφίμων. Εκεί θα βρείτε τις «πραγματικές τροφές» έναντι των τμημάτων με τις τροφές με συντηρητικά.
  • Αποφύγετε τα ζαχαρούχα ποτά, τα γλυκά και τα τσιπς.
  • Ελέγχετε τις ετικέτες των τροφίμων για να βοηθηθείτε στην πραγματοποίηση υγιεινών επιλογών.

 

1 American Diabetes Association. (ADA) Standards of Medical Care in Diabetes–2018. Diabetes Care 2018; 41, Suppl. 1. Ηλεκτρονική πρόσβαση στις 6 Μαΐου 2018 στο http://care.diabetesjournals.org/content/diacare/suppl/2017/12/08/41.Supplement_1.DC1/DC_41_S1_Combined.pdf

3 Canadian Diabetes Association (CDA) Portion Guide: Your hands can be very useful in estimation portions. Ηλεκτρονική πρόσβαση στις 25 Μαΐου 2018 στο https://www.diabetes.ca/diabetes-and-you/healthy-living-resources/diet-nutrition/portion-guide

CO/LFS/0416/0039